راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی

 

با تهیه ی برنامه ای مشخص و از قبل تدوین شده می توان دانش آموز را برای جمع آوری شغلی بر اساس فرم معین نزد صاحبان مشاغل مختلف فرستاد و اطلاعات به دست آمده را بر روی نوار ضبط کرده و از آن در آینده در آموزش و اطلاع رسانی بهره گرفت .
طرح ریزی حرفه ای چیست ؟
یکی از نتایج مهم راهنمایی شغل و حرفه ای طرح ریزی حرفه ای است .
طرح ریزی حرفه ای فعالیتی اشتراکی است که مراجع و مشاور با یکدیگر و با حسن تفاهم کامل به انجام آن می پردازند . در جریان طرح ریزی حرفه ای مراجع به شناسخت کامل خصوصیات فردی و نیز شناخت مشاغل متعدد موفق می شود و با کمک مشاور سازش و تلفیق مناسبی بین خصوصیات فردی نوع شغل مناسب به وجود می آورد . عوامل متعددی در طرح ریزی حرفه ای دخالت دارند :
توانایی ذهنی 2- استعداد3- رغبت – شخصیت 5- توجه به واقعیت 6- عوامل محیطی توانایی ذهنی : احراز هر شغل به میزان معینی از رشد و توانایی ذهنی نیازمند است . به طور کلی توانایی ذهنی برای انتخاب آمادگی و اشتغال ضرورت تام دارد .اگر فرد کم هوشی شغلی را برگزیند که انجام آن به هوش و توانایی زیادی نیاز دارد در کارش دچار سرخوردگی و محرومیت خواهد شد و از عهده ی انجام کارش به خوبی برنخواهد آمد . اگر فرد پر هوش شغلی را انتخاب کند که به هوش و توانایی ذهنی کمتری نیاز دارد از شغلش خسته خواهد شد و رضایت کافی از شغلش نخواهد داشت . برای آن که فرد بتواند دوره های کار آموزی را با موفقیت سپری سازد و از شغلش راضی باشد باید شغلی را انتخاب کند که توانایی ذهنی کافی برای انجام آن را داشته باشد .


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, توسط آقامعلی سلطانی

 

مهم ترین هدف راهنمایی شغلی در دوره ابتدایی آن است که دانش آموزان متوجه شوند که وجود تمام مشاغل مشروع و نیز اشتغال در آن ها برای ادامه زندگی افراد و بقای جامعه لازم است .
در دوره راهنمایی دانش آموزان از طریق راهنمایی شغلی باید از توانایی ها و خصوصیات خود بیشتر آگاه شوند و با تأیید بر خود شناسی و شناخت مشاغل مختلف برای طرح ریزی شغلی آماده شوند . در این دوره خود شناسی بر شغل شناسی تقدم دارد .
در دوره دبیرستان راهنمایی و مشاوره شغلی دو هدف اصلی دارد :
با فراهم کردن امکانات و موقعیت دانش آموز با خود شناسی و شغل شناسی کامل تر و دقیق تر طرح ریزی شغلی را انجام دهد و مشکلات موجود در انتخاب شغل را برطرف سازد .
باید اطلاعات دقیق تری در باره نتایج آزمو.ن های روانی ، شناسایی مشاغل متعدد و. امکانات و فرصت های استخدامی در دسترس دانش آموزان ثرار گیرد .
اهداف راهنمایی و مشاوره شغلی در ایران :
شناسایی و ایجاد انگیزه در افراد جامعه و راهنمایی آنان برای آن که مشاغلی را انتخاب کنند که با توانایی ها و استعدادهای آنان هماهنگی دارد .
کمک به افراد جامعه شغلی در جهت نیازهای جامعه و رغبت های شناخته شده آنان .
معرفی و اعزام افراد به مراکز آموزش مشاغل به منظور کسب تخصص لازم در باره شغلی که فرد برای استعداد و رغبت دارد .
گفتیم که هدف اصلی و نهایی ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای کمک به مراجع در تصمیم گیری صحیح و مناسب می باشد . در عین حال برخی از دانشمندان اهداف ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای را مورد بررسی قرار داده اند . از دیدگاه بری فیلد اهداف زیر اهداف ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای
می باشد :
آگاهاندن : راهنمایی شغلی و دادن اطلاعات گوناگون در زمینه شغل بدان جهت در اختیار مراجع قرار می گیرد تا مراجع در موارد مختلف با مشاغل متعدد آشنا شود . چون لازمه انتخاب صحیح داشتن اطلاعات کافی است پس باید اطلاعات به طور دقیق و درست در اختیار مراجع قرار گیرد .
سازش دادن : مراجع در نهایت باید با شغل انتخابی سازگار شود و به طور موفقیت آمیز بدان ادامه دهد .
مشاور شغلی و حرفه ای باید کار مراجع را در جریان اشتغال نیز پیگیری کند و با دادن اطلاعات لازم او را کمک می کند تا کارش را با موفقیت ادامه دهد و روز به روز بر مهارت های شغلی خود بیفزاید.
ایجاد انگیزه : ارائه اطلاعات شغلی در مراجع باید انگیزه ای به انتخاب شغل ایجاد کند چون هدف از ارائه اطلاعات شغلی در نهایت انتخاب شغل مناسب است باید در ارائه اطلاعات به اصول و موارد آگاهی مراجع توجه کافی مبذول گردد
ارسال در تاريخ پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, توسط رضا طویلی

بعضي‌ها استدلال مي‌كنند كه كارهايي كه جوانان وارد آنها مي‌شوند ، به ميزان زيادي توسط وضع موجود جامعه تعيين مي‌شوند ، و اينكه براي بسياري از جوانان راههاي انتخاب وجود ندارد . عده‌اي ديگر ، كه شامل بسياري از متخصصان مشاور هم مي‌شود ، با اين استدلال مخالفند . استدلال اين افراد اين است كه بيشتر جوانان راههاي معني داري دارند كه مي‌توانند يكي از آنها را برگزينند . اين افراد وظيفه مشاوران شغلي را آگاه ساختن جوانان از اين راههاي انتخاب و توانا ساختن آنها براي انتخاب از ميان اين راهها با توجه به ويژگي‌هاي فردي خود مي‌دانند .
با اين وجود ، گروهي ديگر ديدگاهي ” ميانه رو ” دارند و تاكيد آنها بر نفوذ افراد مهم و تاثير ساير منابع در انتخاب شغل مي‌باشد .
به احتمال قوي ، يك مشاوره خوب بايد بر پايه هر سه اين ديدگاهها بنا شود :
1) وضع موجود جامعه
2) عوامل موثر فوري تر
3) ويژگيهاي فردي

1) وضع موجود جامعه :
در گسترده‌ترين سطح ، فرهنگ ما مجموعه پيچيده‌اي از انتظارات اجتماعي را منتقل مي‌سازد . جايگاه جوانان و خانواده‌هايشان در ساختار اجتماعي جامعه ، ديدگاههاي آنها را نسبت به خودشان و دنياي كار ، تحت تاثير قرار مي‌دهد و در نتيجه آرمانها و انتظارات آنان را نيز تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:, توسط علی اصغر محمدی

 

چكيده
اولين قدم در جهت رسيدن به كادر آموزشي موفق درك عواملي است كه بر كيفيت فعاليت مؤثر است. يكي از اين عوامل، رضايت شغلي است، چرا كه رابطه مستقيمي بين رضايت شغلي افراد با عملكرد آنان وجود دارد و كساني كه رضايت داشته باشند، كار خود را بهتر انجام مي‌دهند. در اين تحقیق موضوع رضايت شغلي مورد بررسي قرار مي گيرد. تعريف رضايت شغلي، اهميت رضايت شغلي ، عوامل مؤثر بر رضايت شغلي ، پيامدهاي رضايت شغلي، راهكارهايي براي افزايش رضايت شغلي ، مباحث اين تحقیق را تشكيل مي دهند.
رضايت شغلي               
رضايت شغلي عبارت است از حدي از احساسات و نگرشهاي مثبت كه افراد نسبت به شغل خود دارند. وقتي يك شخص مي گويد داراي رضايت شغلي بالايي است، اين بدان مفهوم است كه او واقعا شغلش را دوست دارد، احساسات خوبي درباره كارش دارد و براي شغلش ارزش زيادي قائل است. نتايج تحقيقات نشان مي دهد كه كاركنان با رضايت شغلي بالاتر، از نظر فيزيك بدني و توان ذهني در وضعيت خوبي قرار دارند



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ جمعه 24 آذر 1391برچسب:, توسط ابراهیم فلاح مهدوی

در گذشته انتخاب مشاغل توسط افراد بسیار متفاوت‌تر از شرایط کنونی بوده است. جوانان خانواده معمولا مشاغل و حرفه خود را به صورت موروثی از پدران خود دریافت می‌کردند و در نتیجه مشاوره شغلی چندان مفهوم و اهمیتی برای آنان نداشت. اما با شروع پیچیده‌تر شدن جوامع ، گسترش یافتن حرفه‌ها و مشاغل متعدد ، تخصصی‌تر شدن حرفه‌ها و احساس نیاز به همخوانی بین توانایی فرد و نوع حرفه ، نیاز مراکز صنعتی و ... به افراد ماهر ، افزایش بی‌رویه جمعیت جوان کشورها و افزایش دانش آموزان و ... زمینه و احساس نیاز بوجود فرآیندی با عنوان راهنمایی شغلی را فراهم ساخت.

بطور کلی آغاز کلی فرآیند مشاوره با کارهای فرانک پارسونز در سالهای 1907 تا 1908 که او را پدر راهنمایی شغلی و حرفه‌ای می دانند در شهر بستون آمریکا بود. البته قبل از پارسونز نیز فعالیتهای پراکنده‌ای در زمینه راهنمایی شغلی و سایر مشاوره‌ها بطور غیر رسمی و بخصوص در مدارس انجام می‌گرفت. پارسونز یک مرکز راهنمایی حرفه‌ای تأسیس کرد. به دنبال آن اولین مجله حرفه‌ای یعنی بولتن حرفه‌ای در سال 1915 میلادی انتشار یافت. در سال 1917 میلادی شرکت فعالانه آمریکا در جنگ جهانی اول ایجاب نمود که آن کشور افراد متخصص را در زمینه‌های گوناگون تربیت و به میدانهای جنگ روانه کند. در آن زمان بالا بودن هوش به عنوان اولین ویژگی برای انتخاب افراد مورد نظر بکار گرفته شد.

در ایران شروع به کار مشاوره به صورت مقدماتی به سالهای 1337 تا 1350 بر می‌گردد که رفته رفته کاملتر شده است. تربیت مشاوران و اعزام آنان به مدارس راهنمایی تحصیلی ، تهیه بروشورهای شغلی و استفاده از فعالیتهای مختلف جهت آشنا سازی دانش آموزان به ویژگیهای خود و مشاغل ، از جمله کارهای انجام گرفته در این زمینه بوده است. علاوه بر اینکه بر اساس اهداف مشاوره شغلی بازپروریهای شغلی و دوره‌های ضمن خدمت برای مشاغل مختلف بوجود آمد، که طی آنها تلاش می‌شد کارآیی و توانایی افراد مشغول در حرفه‌های مختلف را بالا ببرند.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, توسط محمد رضا زند

.

سال 1332 را می توان مبدأ شروع راهنمایی به معنی خاص آن در کشور خود بدانیم درسال 1334 دراداره مطالعات وبرنامه ها دایره ای بنام دایره تحقیقات روانشناسی بوجود آورد که به تهیه برخی تستهای هوش وسنجشهای روانی مبادرت کردوسرانجام کنگره های منعقده درتابستانهای 37 و38 راهنمایی درمدارس راامری ضروری تشخیص دادومرکزراهنمایی در اداره کل تعلیمات متوسطه بوجود آمد. درسال 1347 اداره کل آموزش راهنمایی تحصیلی دروزارت آموزش وپرورش تأسیس گردید ودرسال 59 طی بخشنامه ای برنامه راهنمایی ومراکز مشاوره وراهنمایی تعطیل گردید. از ابتدای سال 67 ضروریت وجود مشاورین درمدارس احساس شد ومجدداً این رشته شروع به جذب دانشجو نمود



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, توسط اکبر ستاری


اثر ویژگی های فردی در هدایت تحصیلی وشغلی :
1- توانایی ذهنی : تحصیل در هر رشته و احراز هر شغل به میزان معینی از رشد وتوانایی ذهنی نیازمند است .ولازم است فرد از توانایی های ذهنی خود به طور نسبی آگاه باشد.
2- استعداد : رشته ها ومشاغل مختلف به استعداد های خاص ومعینی نیاز دارندترستون[2][3] استعداد را متشکل از عواملی نظیر درک کلامی ،روابط اعداد ،تجسم فضایی ،سرعت انتقال ،روانی کلام ،قدرت حافظه واستنباط دانسته است.
3- رغبت : در فرهنگ لغت وبستر[3][4] رغبت چنین تعریف شده است:« رغبت عبارت از تحریکی احساساتی است که با توجه وعلاقه زیاد نسبت به چیزی توأم باشد».رغبت زمانی ایجاد می شود که انسان چیزی را دوست بدارد ،آن شئ را مورد توجه قرار دهد ومشاهده کند،یا در باره ی آن چیز بیندیشد وسرانجام از آن لذت ببرد.رغبت دانش آموز به یک رشته یا شغل خاص باید کاملاٌ مد نظر قرار گیرد زیرا انگیزه ی فراوانی برای تلاش بیشتر در او ایجاد می کند.
4- شخصیت :به نظر گیلفورد [4][5]شخصیت هر فرد مجموعه ی ویژگی های یکتا ویگانه ای است که مختص آن فرد می باشد. برخی از عوامل سازنده شخصیت عبارتند از:استعدادها،طرزتلقی ها،رغبت ها،
خصوصیات جسمانی،نیازها وخلق وخوی فرد .افرادی برای انجام برخی از کارها مناسب نیستند.در این نوع مشاغل گاهی شخصیت افراد با نوع شغل سازگار نمی باشد.تحقیقات متعددی تاثیر شخصیت را در انتخاب نوع شغل مورد تایید قرار داده است.اهمیت خویشتن پنداری که بخشی از شخصیت فرد است در انتخاب شغل توسط سوپر(1953)مطرح شده وکومز و اسینگ[5][6](1959)نیز تاثیر خویشتن پنداری را در پیدایش رفتارهای خاص مورد بحث وبررسی قرار داده اند.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, توسط عباس علی

مقدمه
حق مسلم هر انسانی است که شغلی را به طور آزادانه انتخاب نماید.برای آن که انتخاب شغل مسیر صحیحی را طی کند مشاور تحصیلی وشغلی باید فرد را از نیاز ها ی شغلی مملکت آگاه سازدورغبت ها واستعدادها ی فرد را به او بشناساند.مشاور فقط نقش مشورتی و راهنمایی فرد را به عهده دارد وهیچ گاه فرد را به انتخاب شغل معینی وادار نمی کند. به نظر سوپر[1][1] (1949 )راهنمایی شغلی وحرفه ای فعالیتی است که به آن وسیله اطلاعات لازم وضروری در باره مشاغل مختلف در اختیار مراجع قرار می گیرد.در جریان مشاوره فرد به خود شناسی نائل می آیدوتوانایی های خود و فرصت ها وامکانات استخدامی را می شناسد وبه کمک مشاور با استفاده از تجزیه وتحلیل اطلا عات موجود به انتخاب آزمایشی شغلی که برای فرد مناسب تر است موفق می شود.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, توسط وحید اسکندری

مقدمه

حق مسلم هر انسانی است که شغلی را به طور آزادانه انتخاب نماید.برای آن که انتخاب شغل مسیر صحیحی را طی کند مشاور تحصیلی وشغلی باید فرد را از نیاز ها ی شغلی مملکت آگاه سازدورغبت ها واستعدادها ی فرد را به او بشناساند.مشاور فقط نقش مشورتی و راهنمایی فرد را به عهده دارد وهیچ گاه فرد را به انتخاب شغل معینی وادار نمی کند. به نظر سوپر[1][1] (1949 )راهنمایی شغلی وحرفه ای فعالیتی است که به آن وسیله اطلاعات لازم وضروری در باره مشاغل مختلف در اختیار مراجع قرار می گیرد.در جریان مشاوره فرد به خود شناسی نائل می آیدوتوانایی های خود و فرصت ها وامکانات استخدامی را می شناسد وبه کمک مشاور با استفاده از تجزیه وتحلیل اطلا عات موجود به انتخاب آزمایشی شغلی که برای فرد مناسب تر است موفق می شود



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, توسط وحید اسکندری

ضرورت مشاوره شغلی :

راهنمایی شغلی به منظور انتخاب شغل مناسب ضرورت می یابد و بیشتر جنبه پیشگیری دارد چنانچه در جریان اشتغال ، شاغل با مسئله و مشکل شغلی مواجه شود برای رفع آن و سازگار کردن او با محیط شغلی به مشاوره نیاز است . چون احتمال بروز مشکلات شغلی در کارگاه ها و مؤسسات و نهادها برای کارکنان در زمان های مختلف وجود دارد باید مراکز مشاوره شغلی در این مکان ها تأسیس شود یا با حل مشکلات شغلی علاوه بر تأمین سلامت روان کارکنان بر میزان کارآمدی آنان نیز افزوده شود



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, توسط جعفر سلطانی بیباک

 برای دانلود پاورپوینت مطلب کلیک کنید . . .

مهدی آیینی

ارسال در تاريخ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, توسط مهدی آیینی

كارآيي و رضايت شغلي از عوامل مهمي هستند كه بايد در توسعه جامعه صنعتي مورد توجه دقيق قرار گيرند. هر فردي سعي دارد شغلي را انتخاب كند كه علاوه بر تأمين نيازهاي مادي از نظر رواني نيز او را ارضاء نمايد. بدين لحاظ براي نيل به اين هدف يعني گماردن افراد در مشاغل مناسب، مطالعه و بررسي خصوصيات آن‌ها لازم و ضروري است. در غير اينصورت با سپردن مشاغل به افرادي كه يا علاقه‌اي به انجام شغل مورد نظر ندارند يا فاقد توانايي و استعداد لازم براي انجام آن هستند علاوه بر آنكه فردي عاطل و باطل بر سر كاري گمارده مي‌شود موجب از بين رفتن سرمايه مملكت نيز مي‌گردد و در اصل هم كارگر ضرر كرده و هم كارفرما. اين مشكل حل نخواهد شد مگر آنكه برنامه‌هاي راهنمايي و مشاوره شغلي بصورت علمي ابتدا در مدارس و سپس در بازاركار توسط كاريابي‌ها بصورت جدي انجام پذيرد.

 

غرض از مشاوره شغلي اين نيست كه به كارگر ساده‌اي كه در كاريابي به ما مراجعه نموده و خواهان راهنمايي جهت آموزش و استخدام است بگوييم چون در حال حاضر بازاركار به فرزكار ماهر نياز دارد برو و آموزش فرزكاري ببين تا سريعاً استخدام شوي كه متأسفانه اكثر كاريابيها به امر راهنمايي و مشاوره شغلي علمي و شيوه‌هاي كنون آن آگاهي ندارند و حتي در دوره‌هاي آموزشي كه خود من در تمام كلاسهاي آن شركت نمودم همه مطالب بيان شد الا درباره عنواني كه يدك‌كش كاريابيهاي بخش خصوصي است (راهنمايي و مشاوره شغلي) حال بايد هدف‌هاي اصلي برنامه راهنمايي و مشاور

 

 

 

ه شغلي و حرفه‌اي چيست؟ چه نقشي در هدايت صحيح كارجويان و كارفرمايان در بازاركار دارد؟ كه در اين مقاله سعي شده به اين مقوله‌ها پاسخ داده شود. هدف‌هاي اصلي برنامه راهنمايي و مشاوره شغلي و حرفه‌اي را مي‌توان به شرح زير تعيين و مشخص نمود:

شناسايي و ايجاد انگيزه
كشف استعدادهاي افراد بايد به كمك وسايل و ابزاري انجام پذيرد. در اين زمينه بايد از مشاوره و آزمون‌هاي مختلف استفاده شود. پس از شناخت علايق و كشف استعدادها پرورش و نيز راهنمايي فرد در مسير صحيح و مناسب ضرورت دارد.

كمك به فرد براي انتخاب شغل در جهت علايق و استعدادهاي شناخته شده
براي آنكه مشاوره شغلي و حرفه‌اي در كمك به فرد موفقيتي كسب نمايد بايد با مشاغل موجود در جامعه آشنا باشد و از شرايط احراز و ساير مشخصات ضروري در مورد هر شغل اطلاع كافي داشته باشد. مشاور بايد با فنون و روش‌هاي مشاوره نيز آشنا باشد و كاربرد علمي آن‌ها را بداند. پس از شناخت علايق، كشف استعدادها و تعيين مشاغل احتمالي هر فرد بايد براي كسب تخصص و شناسايي بهتر از خود و شغل مورد نياز براي گذراندن دوره آموزشي به مراكزي اعزام شود. نيازي به گفتن ندارد كه كارآموز پس از مطالعه و بررسي مطالب نظري و اطلاع از آن‌ها به مراكز آموزش عملي اعزام مي‌گردد تا اطلاعات نظري خود را عملاً بكار بندد. در گسترش برنامه راهنمايي شغلي و حرفه‌اي و پذيرش تكنولوژي جديد اگر ارزش‌هاي انساني و فرهنگ جامعه حفظ نشود نابساماني عظيم بوجود خواهد آمد و سرانجام برنامه محكوم به شكست خواهد بود.

تعريف راهنمايي شغلي و حرفه‌اي
فرد را از نيازهاي شغلي مملكت آگاه سازد و رغبت‌ها و استعدادهاي فرد را به او بشناساند. در اصل فرد به خودشناسي نايل مي‌آيد. از نظر روانشناسي صنعتي راهنمايي شغلي عبارت از تعيين نيازهاي شغلي، سنجش‌هاي انفرادي، ارزشيابي فعاليت‌هاي انجام شده، طرح وسايل ايمني در مقابل سوانح، رضايت شغلي و طرح ابزار و وسايل جديد براي اجراي كار يا كارآيي بيشتر مي‌باشند. تلاش اصلي روانشناسان صنعتي بر آن است كه از طريق ايجاد ابزار جديد و فراهم آوردن محيطي مناسب بر ميزان كارآيي كارگران و كاركنان مؤسسات صنعتي و مرغوبيت فرآورده‌ها بيافزايند.

ضرورت راهنمايي شغلي و حرفه‌اي
1. در جامعه صنعتي افرادي كه حائز تخصص نباشند بيكار مي‌مانند. چنين بيكاري از نظر رواني و نيز اجتماعي قابل مطالعه و بررسي است. با پياده‌كردن برنامه‌هاي صحيح راهنمايي شغلي و حرفه‌اي در مدارس و جامعه مي‌توان طرح‌ريزي شغلي و حرفه‌اي را به درستي اجرا كرد و از بروز بيكاري‌هاي پنهان و آشكار تا حدود زيادي پيشگيري نمود.

2. معمولاً كودكان كنجكاوند و دوست دارند بدانند در آينده چه كاره خواهند شد. تحقيق نشان مي‌دهد كه با افزايش سن جنبه واقعيت‌گرايي بيشتري وارد تصميم‌گيري مي‌گردد. لذا بايد به نوجوانان كمك شود تا بتوانند ترجيح‌ها و انتظارات شغلي خود را در هر مقطع سني بشناسند و آن‌ها را توجيه نمايند. شناسايي ترجيح‌ها و انتظارات شغلي از طريق اجراي برنامه‌هاي راهنمايي و مشاوره شغلي و حرفه‌اي امكان‌پذير است.

3. انتخاب شغل به علل متعددي ممكن است به طور نادرست و نامناسب انجام پذيرد. علل چنين نوع انتخابي بسيار متعدد و متنوع است كه از آن جمله مي‌توان ديدگاه اجتماعي و درآمد شغل مورد نظر را نام برد. مسلماً براي كمك به مراجع در چنين حالتي بايد اطلاعات دقيق و همه جانبه درباره مشاغل مختلف در دسترس مراجعان قرار گيرد

ارسال در تاريخ دو شنبه 19 آذر 1391برچسب:, توسط علی برادران

آنچه در مشاوره شغلی برای رسیدن به اهداف آن صورت می گیرد متنوع و گسترده است. این خدمات و فعالیت ها از دوران کودکی تا زمان پیری و بازنشستگی ادامه دارد. هدف مشاوره شغلی در دوران کودکی ، نوجوانی و آغاز جوانی کمک به فرد در جهت رشد شغلی است تا بتواند جنبه های روانی و اجتماعی لازم جهت اقدام برای جستجوی کار و شغل و نهایتاً سازگار شدن با آن را کسب نماید. مشاوره شغلی  فرایند کمک به رشد خلاقیت فرد در راستای شناسایی فرصت های شغلی است تا بتواند بر اساس شناختی که از خود دارد برای دست یابی به شغل مناسب اقدام کند، اساس هر نوع اقدام اعم از انتخاب شغل و یا نوع زندگی شغلی در مراحل بعدی زندگی بستگی به رشد فرد در این مراحل دارد. چنانچه شخص با توجه به شرایط محیط زندگی مثل آموزش ، خانواده ، فرهنگ اجتماعی و اقدامات مشاوره رشد لازم را کسب کرده باشد زمینه برای انتخاب زندگی شغلی در او ایجاد خواهد. 
فرایند مشاوره شغلی در دوران جوانی و میانسالی کمک به فرد در جهت غنی سازی شغلی و نوآوری در کار شغل می باشد. برای آنکه  شخص بتواند به رشد لازم در زمینه کسب و کار و اشتغال دست یابد مشاوران اقداماتی را انجام می دهند ، یک برنامه بسیار مهم مشاوران شغلی برای دانش آموزان ، دانشجویان و افراد جویای کار طرح ریزی شغلی است. در فرآیند طرح ریزی شغلی به شخص کمک می شود در ابعاد ذیل رشد لازم را کسب کند:



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ دو شنبه 18 آذر 1391برچسب:, توسط بهزاد عسگری

 

وقتی صحبت از افت تحصیلی می شود ، منظور تکرار پایه تحصیلی د ر یک د وره و ترک تحصیل پیش از پایان د وره است. به عبارت د یگر افت تحصیلی شامل جنبه های مختلف شکست تحصیلی، چون غیبت مطلق از مد رسه، ترک تحصیل قبل از موعد مقرر، تکرار پایه تحصیلی، نسبت میان سنوات تحصیلی د انش آموز و سال های مقرر آموزش و کاهش کیفیت تحصیلات می شود . منظور از افت تحصیلی کاهش عملکرد تحصیلی و د رسی د انش آموز از سطح رضایت بخش به سطح نامطلوب است.

 

افت تحصیلی یعنی اینکه د انش آموز د ر هنگام تحصیل بعد از یک د وره موفقیت تحصیلی یا متوسط، به تد ریج ظرفیت یاد گیری او کاهش یافته و یا تکرار پایه تحصیلی د اشته باشد . به طورکلی نمرات او نسبت به ماه قبل یا سال های قبل سیر نزولی محسوس از خود نشان می د هد . افت تحصیلی به عنوان شاخص اتلاف آموزشی، از نظر مفهوم عام به هرگونه ضعف د ر سواد آموزی و یا وجود بیسواد ی گفته می شود . اما از نظر مفهوم خاص عبارت از محقق نشد ن انتظارات آموزشی و شکست د ر اهد اف آموزشی است و نا بسامانی د ر فرآیند یاد د هی - یاد گیری را در برمی گیرد . ناکامی های تحصیلی به شکل گریز از مدرسه، تجدیدی، مردودی و ترک تحصیلی به منصه ظهور می رسد .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, توسط سعید قلی پور

ویژگیهای فردی خود را بیشتر بشناسیم

یکی از عوامل مهمّی که در بهداشت روانی تحصیلی نقش اساسی دارد «هدفمندی» است. کسانی که در تحصیلات خود اهدافی را دنبال می کنند، نسبت به کسانی که اهدافی ندارند، از پیشرفت تحصیلی بیشتری برخوردارند. داشتن هدف باعث می شود که شخص برای خود برنامه ریزی کند. داشتن هدف، به خصوص هدفی که با نیازها، علایق، و تواناییهای یادگیرنده مطابقت داشته باشد، باعث به وجود آمدن انگیزه تحصیلی می شود.(1)

یکی دیگر از عوامل فردی موثر در بهداشت روانی تحصیلی، «عزّت نفس» است. تحقیقات مستندی انجام گرفته که همگی آنها مؤیّد این مطلب اساسی اند که عزّت نفس بالا، از عوامل مهم بهداشت روانی، و عزّت نفس پایین از عوامل مؤثر در اختلالات روانی است.

یکی از متغیّرهایی که ارتباط آن با عزّت نفس در تحقیقات متعدد مورد بررسی قرار گرفت، «پیشرفت تحصیلی» است. همگی این تحقیقات نشان می دهند که دانش آموزانِ برخوردار از عزت نفس بالا در مقایسه با دانش آموزانی که عزّت نفس پایین دارند، عملکرد تحصیلی بهتری از خود نشان می دهند



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 18 آذر 1391برچسب:, توسط مهدی نوری
مقدمه

با توسعه و گسترش راهنمائی‏ تحصیلی در مدارس کشور ما،لزوم‏ راهنمایی شغلی و حرفه‏ای روزبه‏روز بیشتر احساس می‏شود.راهنمایی شغلی، حرفه‏ای چندان جدا از راهنمایی تحصیلی‏ نیست و می‏تواند نهضت جدیدی را در زمینه راهنمایی و مشاوره در مدارس پدید آورد.

یکی از وظایف مشاور آن است که به‏ مراجع کمک می‏نماید تا خود را بشناسد و با توجه به خصوصیات شخصی تصمیمات‏ مناسب در زمینه‏های گوناگون اتخاذ نماید. در مورد راهنمایی شغلی و حرفه‏ای نیز شناسایی خصوصیات شخصی‏ دانش‏آموزان و آگاهی از بازار مشاغل به‏ کمک مشاور انجام می‏گیرد.از طریق‏ راهنمایی شغلی و حرفه‏ای دانش‏آموز تصمیمی را اتخاذ می‏نماید،آن را بررسی‏ می‏کند و پس از تائید به مرحله عمل‏ درمی‏آورد.

دانش‏آموزی که برای راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‏ای مراجعه می‏کند با نوعی مشکل شغلی و حرفه‏ای مواجه است. دانش‏آموز ممکن است قصد شناسایی‏ خصوصیات شخصی در ارتباط با مشاغل‏ را داشته باشد و یا اینکه بخواهد اطلاعاتی‏ درباره انواع و اقسام مشاغل مورد علاقه‏ خود به دست آورد.مشاور شغلی و حرفه‏ای‏ به دانش‏آموز کمک می‏کند تا براساس‏ اطلاعات و شناسایی‏های حاصله از جریان‏ مشاوره بتواند مناسب‏ترین و عاقلانه‏ترین‏ تصمیم را دربارهء آینده خود انتخاب نماید. تصمیم‏گیری زمانی عاقلانه و مناسب‏ خواهد بود که فرد از توانایی‏ها و محدودیت‏هایش آگاه گردد و امکانات شغلی‏ جامعه را بشناسد. مشاور علاوه بر اطلاع از فنون و روش‏های مشاوره باید قوه تشخیص و قضاوت صحیح را نیز دارا باشد و بداند که‏ چه موقع و چگونه اطلاعات شغلی و حرفه‏ای را در دسترس مراجع قرار دهد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 18 آذر 1391برچسب:, توسط سعید غلام آزاد
ارسال در تاريخ جمعه 17 آذر 1391برچسب:, توسط مهدی دهقانی

 

 

 

تاریخچه راهنمایی تحصیلی

بررسی  تاریخچه راهنمایی تحصیلی دو دلیل دارد : اول آنکه خواننده با یک سلسله اطلاعات نظری آشنا می شود و در جریان چگونگی تغییرات و تحولات وابسته به آن قرار می گیرد . دوم آنکه از مطالب ارائه شده برنامه ریزان می توانند در طراحی برنامه های آینده استفاده کنند و از اشکالاتگذشته عبرت گیرند و مرتکب آنها نشوند. راهنمایی تحصیلی به طور عام ، از آن زمانی شروع گردید که انسان آموزش و تحصیل را آغاز کرد .

 در مکتبخانه ها و مدارس معلمان در زمینه های درس خواندن، نوشتن و یادگیری بهتر دانش آموزان را راهنمایی می کردند و در مواقع ضروری مشکلات آنان را با شیوه های مرسوم در آن زمان برطرف می ساختند.

واژه راهنمایی تحصیلی را به طور رسمی اولین بار در سال 1914 کلی و سپس بروئراز دانشگاه هاوارد به کار گرفتند. هدف آنان از راهنمایی تحصیلی ،کمک به دانشجویان برای انتخاب رشته تحصیلی و کسب سازگاری بیشتر با شرایط مدرسه و دانشگاه بود. در این معنی ، راهنمایی تحصیلی از نظر هدف و روش اجرا و نتایج کار با آموزش و پرورش شباهت زیادی دارد و تفکیک آنها از یکدیگر ممکن نیست.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ جمعه 17 آذر 1391برچسب:, توسط مهدی دهقانی

 

1- دفاتر امین سلامت برای مشاوره تشخیص نوع بیماری       

1-گرفتن شرح حال از مددجو

2-تشکیل پرونده پزشکی جهت مددجو

3-تشکیل بانک اطلاعاتی از کلیه متخصصین در سطح شهر

4-پی گیری از روند صحیح ارجاع به متخصص مربوطه

 

2-کلینیک تشخیص و بهبود کودکان Hyper active

1-تشکیل پرونده بهداشتی برای کودکان مورد نظر

2-ثبت کلیه رفتارها و عکس العمل های کودکان مراجعه کننده

3-انجام مشاوره جهت درمان و رفتار با کودکان

4-آموزش به والدین جهت چگونگی رفتار با کودکان

5-برگزاری کلاسهای آموزشی برای کودکان ( ارتباط درمانی )

 

3-مرکز اتوکلاو و استریل پسمانده های پزشکی

1-عقد قرارداد با بیمارستانها یا مراکز تولید پسمانده های پزشکی

2-جداسازی پسمانده های نوک تیز و برنده

3-استریل پسمانده های پزشکی جدا شده در شرایط استاندارد

4-تحویل پسمانده های استریل شده به مرکز جمع آوری و دفع زباله های شهرداری  یا امحاء آن به روش بهداشتی و مناسب

ارسال در تاريخ دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, توسط امید زاهدی

 

1- مرکز پرستاری از راه دور      

1-انجام مشاوره تلفنی درخصوص مراقبتهای خاص بیماریها

2-انجام مشاوره تلفنی درخصوص مراقبت از کودکان ؟ بیماریهای خاص

3-انجام مشاوره تلفنی درخصوص نگهداری از سالمندان در منزل

4-معرفی جهت انجام مشاوره به واحد تغذیه روانی

 

2- تولید و بسته بندی گیاهان دارویی     

1-بسته بندی گیاهان دارویی براساس استانداردهای مصوب وزارت بهداشت .

2-تعیین جنس و گونه گیاهان ، تعیین مشخصات ماکروسکوپی و میکروسکوپی بخش مورد استفاده گیاه ، درصد رطوبت ، درصد اجسام خارجی آلی ،

3-کنترل واحد تولید عصاره اسانس گیاهی شامل تعیین جنس و گونه گیاهی ، کنترلهای فیزیکی عصاره یا اسانس می باشد.

4-رعایت کلیه موازین بهداشتی درخصوص نگهداری کوتاه مدت و بلند مدت گیاهان  و بسته بندی آنها .

5-رعایت کلیه موازین بهداشتی درخصوص کارکنان

 

3- مرکز ارائه آموزه های بهداشتی در فروشگاه سلامت      

1-تهیه جزوات آموزشی درخصوص بیماری ها

2-آموزش چهره به چهره ( face to face ) به مددجویان درخصوص بیماری خاصشان

3-در اختیار قرار دادن آخرین اطلاعات و دانش روز به بیمار نیازمند

4-پذیرش نمایندگی از انجمن بیماریهای خاص

ارسال در تاريخ چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:, توسط امید زاهدی

1- Bloggers      

وبلاگنویسی حرفه ای.. خیلیها شغل اصلی شان شده در خانه نشستن و انجام تحقیق و بررسی بر اساس سفارشهای یک یا چند بیزینس و انتشار آنها در وبلاگ و دریافت دستمزد یا پول آگهی در وبلاگ شان.

2- Virtual business service providers  

سرویس دهندگان جانبی به بیزینسهای مجازی.... بسیاری افراد اینروزها از خانه شان یک شرکت یا بیزینس مجازی بر روی اینترنت و یا بدون اینترنت ایجاد کرده اند و نیاز دارند به شرکتها یا افرادی که به مشتریهای آنها سرویسهای قبل یا بعد از فروش ( customer service ) و جانبی و مکمل بدهند. و سوالات مشتریها را پاسخ دهند (مثلا منشی باشند) یا اجناس را تحویل داده یا پست کنند یا سرویس بدهند به مشتریها و غیره...اینحوری است که یک بیزینس ساده، باعث ایحاد دهها شغل برای دیگران هم میشود.

3- مرکز ثبت بیماریها        

1-تهیه و آماده نمودن فرمهای آماری

2-جمع آوری آمارها روزانه ، ماهانه ، سالانه و تحویل به واحدهای ستادی

3-جمع آوری سرجمع آمارها ماهانه از واحدهای ستادی و تحویل به معاونت ذیربط

4-تجزیه و تحلیل اطلاعات ، آمار و رسم نمودار

5-جمع آوری آمار ثبت موارد مرگ وعلت آن

6-ورود اطلاعات در نرم افزار مربوطه 

7-پیگیری و اجرای برنامه های مرتبط با ثبت بیماریهای وزارت بهداشت اعلام می شود.

ارسال در تاريخ دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, توسط امید زاهدی